Powered By Blogger

Tuesday 18 October 2011

oVerComiNg StreSs- mY wAy

Penat!!! banyaknye assignment!!! Stress...........
perkara ni selalu berlaku pada kita dalam kehidupan seharian... 
susah sebenarnya nak mencari jalan keluar yang memuaskan hati masing-masing.

Semua dengan cara tersendiri..

ada yang makan coklat...katanya boleh hilang stress...
(erm...dah try tapi makin stress adalah..bila banyak makan manis-manis ni, boleh jadi hyperaktif sehari suntuk....at the end of the day....stress assignment x buat apa-apa lagi...sibuk makan coklat jer..hehe =) 

ada juga yang kena makan banyak-banyak...katanya seolah-olah kita telan sekali semua masalah kita masa makan...ye ke???
( dah try juga...tapi x la sampai hilang semua masalah..cuma sebab dah terlampau kenyang, cepat mengantuk...so jawabnye tidur je la.......esok bangun, makin tambah stress sebab berat badan NAIK...8-)

banyak lagi cara lain boleh pakai...

bagi perempuan, kebanyakannya kalau nak hilangkan stress, mesti g shopping...memang ada yang berjaya overcome stress nya...tp cara ni x berjaya dipakai oleh saya. buat apa shopping barang yang bukan keperluan....membazir..hehe

antara cara-cara yang saya cuba dan berhasil-

1) macam juga kalau waktu marah....kalau tengah duduk saya akan berdiri. kalau tengah berdiri saya akan duduk.

2) ambil wuduk sesempurna mungkin. masa berwuduk tu doa bagi Allah permudahkan segala amal perbuatan kita

3) buat larian sedikit....
kadang-kadang kita terlampau lama duduk menghadap assignment. lupa nak penuhi keperluan jasmani kita.(buat 2-3 kali pusingan pun ok)

4) don't hide your problem...
sesetengah orang sangat susah nak share perasaan dia dengan orang lain...bahaya juga kalau terlampau memendam....cari seseorang yang boleh dipercayai dan juga pendengar yang baik untuk luahkan isi hati.(x semestinya kena orang yang pandai nasihat...pendengar yang baik pun dah ok)

5) perkara ni selalu berlaku pada orang yang study hard...kadang-kadang kita kena ubah sikit karakter kita sesuai keadaan. STUDY SMART is better than remembering every single word in the book- kata-kata seorang lecturer di university...hihihi
cuba ubah cara belajar kita...dah cuba...alhamdulillah berjaya..x payah hafal sangat fakta-fakta. bila buat note pelbagaikan kaedah...

6) sentiasa SENYUM- biasakan diri dengan senyuman walaupun hati kita sedang gundah. Senyum adalah titik pemula sesebuah jati diri...kita akan develop self-esteem bila kita selalu hadapi masalah dengan senyuman...secara x langsung stress kita akan kurang...

7) paling penting, jaga HdA-hubungan dengan Allah....istighfar setiap kali baru nak mula buat assignment atau apa-apa kerja...insya Allah ada berkatnya.

p/s: jangan tunggu sampai tahap depression....bahaya...orang yang waras pun boleh fikir nak bunuh diri...ada kes teman sendiri hampir-hampir nak telan sebotol minyak cap kapak sebab dah x tahan banyak assignment dan lose hope untuk hidup. Alhamdulillah, dia masih waras dan x lupa sembahyang. 

Benarlah firman Allah dalam Quran,

"...dengan mengingati Allah, hati-hati akan menjadi tenang".

No comments:

Post a Comment