Powered By Blogger

Thursday 29 September 2011

Ternyata kita hanya Pinjaman

Coretan rasa hati yang sedikit terkilan kerana tidak berada di samping sahabat tercinta, Izyan Syazwani saat berduka.

Selasa lalu, 27 September  saya bersama seorang sahabat yang dikasihi kerana Allah sempat ziarah ke Hospital Ampang Puteri. Masya Allah, hanya Allah sahaja yang tahu macam mana rasa dalam hati ni bila lihat ayah Izyan koma (sakit stroke) dalam wad ICU. Mungkin juga kerana ini adalah pertama kali melawat orang sakit, hati rasa sayu sangat. Hanya boleh berdoa supaya Allah berikan yang terbaik untuk ayahnya.Diluar ICU, kaum keluarga Izyan setia menanti.Adiknya yang bongsu masih kecil dan tidak begitu mengerti apa yang sedang terjadi. Sewaktu di sana, adiknya masih boleh berlari dan bermain dengan begitu gembira. Subhanallah....Mulianya ketetapan Allah.Allah menjadikan hati si kecil bersih tanpa ada rasa was-was dan bimbang. Tidak dapat saya bayangkan saat dia tahu ayahnya sudah dijemput terlebih dahulu.

Ternyata ziarah ke rumah sakit boleh memberi seribu pengertian dan penginsafan dalam jiwa. Buktinya, sepanjang malam saya tidak dapat melelapkan mata dan hanya boleh menitipkan doa sahaja dari jauh. Tidak mungkin akan saya lupakan saat berada di hospital hari itu. 

Menurut Izyan, selepas pembedahan membuang sebahagian tengkorak kanan untuk mengurangkan tekanan akibat massive stroke, ayahnya terus koma.Doktor terpaksa memasang life support machine untuk membantu pernafasan. Dalam tempoh 48 jam jika ayahnya masih tidak memberi respon, mesin itu akan dicabut. Doktor juga memberitahu peluang untuk hidup sangat tipis. Kalau diizinkan hidup, akan lumpuh seumur hidup.

Tidak lega dari kejutan ziarah seribu makna ini, saya mendapat berita ayahnya telah kembali kerahmatullah jam 4.40 pagi hari rabu 28 september bersamaan 30 Syawal. Innalillahiwainna ilai hiraji'un. Meskipun tempoh 48 jam yang dianggarkan masih jauh, kita tidak dapat menolak takdir yang sudah tertulis. Ternyata sesayang mana pun kita pada seseorang, kita harus ingat ada yang lebih menyayangi mereka. Manusia hanya bisa berusaha dan berdoa. Natijahnya hanya Allah yang tahu.

Tamparan ini saya rasakan begitu kuat sehingga saya insomnia sampai ke hari ini. Kalau saya yang sebagai orang luar sudah begini, bagaimana agaknya sahabat saya itu. Moga Allah mencucuri rahmat ke atas arwah ayahnya dan menempatkan beliau di sisi orang-orang yang beriman. 

Buat Izyan sekeluarga,

tabahkanlah hati kalian. sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kita tidak ketahui. Pastinya Allah sudah menyediakan hadiah terbaik untuk awak sekeluarga.  Maaf kerana tidak berada di samping awak menemani kala ini.

No comments:

Post a Comment